Een echte one-stop shop voor alle financiële aangelegenheden, met behoud van onafhankelijkheid. Dat is het doel van Wilink en het DNA gedeeld door de 350 werknemers.
De keuze lijkt misschien gewaagd, omdat consumenten nu toegang hebben tot een schat aan informatie en vergelijkingstools van allerlei aard om hen te helpen bij hun financiële keuzes. Dit zou de rol van de makelaar moeten ondermijnen, “maar veel informatie hebben, betekent niet, goed geïnformeerd zijn”, aldus Dominique Dejean CEO van Wilink.
“Het klopt dat klanten vaak beter geïnformeerd zijn dan in het verleden, ze hebben het web doorzocht, hun familieleden geraadpleegd, maar toch moeten ze weten wat van toepassing is op hun persoonlijke situatie of hun burgerlijke staat, wettelijke verplichtingen, de fiscale gevolgen, de zaken die niet worden gedekt,... “ Wilink wil de rol van de traditionele makelaar overstijgen en complete financiële oplossingen uitdenken en aanbieden die de bouw, het onderhoud en de bescherming van het patrimonium van de klanten onderhouden en beschermen, in een bundel van verzekerings-, beleggings- en kredietproducten.
Een combinatie van expertise in een snel veranderende digitale wereld
“We keren eigenlijk weer terug naar de kern van het makelaarsbedrijf, namelijk de functie van advies en persoonlijke service”, legt distributieverantwoordelijke Christophe Dister uit. “Het product komt eerder op de tweede plaats. Ons doel is de klant in de verschillende stadia van zijn of haar leven te begeleiden. We werken voor veel zelfstandigen: ze kunnen natuurlijk alles zelf ontdekken, op zoek gaan naar informatie, maar als het gaat over het nemen van concrete stappen, vooral met betrekking tot het optimaliseren van hun belastingen, dan is de raad van een professional, allesbehalve overbodig.” Toch moet Wilink het opnemen tegen concurrerende bedrijven met experts in elke beroepssector, maar dit lijkt geen nadeel, gezien de resultaten van de groep en zijn allesomvattende aanpak.
“Onze groep brengt experts van deze bedrijven samen en we kunnen deze expertise combineren om specifieke vragen te beantwoorden, maar ook om een wereldwijde financiële strategie te bepalen”, zegt Dominique Dejean.
Doelstelling voor de groep: gebruikmaken van deze flexibiliteit en vertalen naar een digitale strategie. “We begonnen met een groot digitaal plan met betrekking tot zowel onze interne bedrijfsvoering als de tools aangeboden aan de klanten: het maken van online afspraken, toegang tot persoonsgegevens en contracten, de implementatie van chatbots, met behulp van kunstmatige intelligentie snel begrijpen en analyseren van een behoefte, een voorstel van gekoppelde objecten geïntegreerd in een verzekeringsformule, ... Al deze projecten worden in de nabije toekomst gelanceerd.